بحث هذه المدونة الإلكترونية

الاثنين، أغسطس 16، 2010

البرنامج الانتخابي للترشيح لمجلس الشعب 2010

1. إحياء روح مصر



درست تاريخنا المصري كويس , وعرفت ان مصر مرت في عمرها الطويل بأزمات أصعب بكتير من الأزمة اللي بنمر بها دلوقتي وكان دايما اللي بينقذها ويصلح أحوالها أننا أحنا المصريين كنا دايما بنستلهم روح وحضارة أجدادنا العظام ونبعث الروح المصرية الضاربة في عمق التاريخ ، روح أحمس وتحوتمس لغاية عرابي وسعد زغلول ، وكل مرة كنا بنعمل فيها كده كنا بنخرج من أزمتنا وبنوصل لحضارة أحسن من اللي قبلها.


** طب العمل ؟؟


• تدريس تاريخنا المصري لأولادنا في جميع مراحل التعليم باعتباره أهم من اي تاريخ آخر غير مصري مع التركيز على فترات الأزمات والنهضة والحضارة


• تشجيع كل اللي يساعد على احياء الروح المصرية المستقلة حتى اسم الدولة الرسمي نفسه ممكن نراجعه عشان يبقى مصر فقط زي ما ذكر في كل الأديان باسمها المصري القديم من آلاف السنين مصر.



2 . أسكن وأتجوز وأحوش من مرتبى



مهما حكومتنا اجتهدت وعملت مشاريع ولسه أبني مش قادر يسكن ويجوز ويحوش من مرتبه ، يبقي الحكومة بتشتغل غلط.


** طب العمل؟؟

• هاقدم مشروع لوزارتي الرى والزراعة , مدروس من 30 سنة ، يخلي مصر أغنى دول المنطقة خلال 50 سنة , المشروع ده يجمع بين تطوير الرى فى الأرض القديمة , ومحور التعمير فى الصحراء الغربية , المشروع ده وغيره هيرفع دخل أولادنا خلال جيل أو جيلين بالكتير ويخليهم يسكنوا ويتجوزوا ويحوشوا من مرتبهم .


ملخص المشروع .. ( مرفق )


• سن التشريعات اللازمة لتقليل الفوارق الكبيرة اللي ظهرت مؤخرا بين طبقات المجتمع المصري وتهدد استقراره ، ولنبدأ بالجهاز الحكومي اللي بيصل فيه أعلى دخل الى 1000 ضعف من أقل دخل عشان يزيد عن 5 أضعاف اقل دخل كما هو الحال في الدول المتقدمة ، وده هيزود نسبة الطبقة الوسطى في المجتمع اللي هي صمام الأمان ومصدر الأبداع ومنجم العباقرة في كل المجتمعات .



 3.تحديث العقل المصرى


بكل أسف تسمع كلام المصريين النهارده وكأنك عايش في القرون الوسطى ، يمكن نكون طورنا اشكال المدن والشوارع ، وحطينا موبايل في كل أيد ، لكننا سبنا عقلنا يتأخر كتير عن الدنيا اللي سبقتنا .


** طب العمل ؟؟


• نزود مصروف التعليم من حصالة الدولة ونطور علومنا بعلوم اللي سبقونا أوروبا ، امريكا ، اليابان وننقل علومهم ويمكن كمان قيمهم اللي خليتهم يتقدموا .


• منع دعاة التعصب الديني من الطرفين من نشر فكرهم المتخلف ومحاولة شق وحدة المصريين من استغلال منابر الاعلام واساءة استعمال الدين للتأثير على المصريين الطيبين ومنعهم من نشر سموهم في عقول أولادنا.






• يطلب مجلس الشعب من التليفزيون المصري توفير أوقات كافية لرفع مستوى الثقافة والمعارف من جميع أنحاء العالم المتقدم لردم الهوة الزمنية بين شعبنا وشعوب العالم الأول

. استرداد الكرامة .


آن الآوان ان نسترد احنا المصريين كرامتنا جوه مصر وبراها ، ماهو ماينفعش نبقى مصريين ونتهان .
** طب العمل ؟؟


• تشكيل لجنة مستقلة تتبع مجلس الشعب مباشرة تتلقى شكاوى اي مصري من أهانة أو سوء معاملة من الحكومة والشرطة ويحيلها لنائب الدائرة يتولى متابعتها لغاية مايرد للشاكي كرامته في حالة صحة دعواة.


• تقديم مشروع قانون للمعاملة بالمثل مع رعايا جميع دول العالم زي مابيعلومنا عندهم.


• الفخر بمصريتنا ، مااحنا لما نعرف تاريخنا المصري عن حق هنعرف احنا مين وهنفتخر بنفسنا وبمصريتنا.
                                               

                                                       المشروع المرفق ....

               الحـــــــل السريـــــــــع
                   مصر أغنى دولة بالمنطقة خلال 50 سنة
                          
                      

ضاق الوادى بسكانه ، وتملكتنا أخلاق الزحام .. تكالب ، نفاق ، أنانية ، ضيق الصدر والأفق ، اللهاث وراء اللقمة المحدودة التى يتصارع عليها الملايين ، وتقف لنا الصحراء تضحك ساخرة من محاولاتنا الواهنة .. البطيئة التى لم تنجح فى غزوها .
نحن نتقدم بدون شك ، ولكن كلنا نعلم أنه لو استمرت مصر فى التقدم بالسرعة البطيئة الحالية وبنفس الأفكار التقليدية فى التنمية ، فأغلب الظن للأسف ــ أننا لن نلحق بالنمور ولا حتى بالقطط ، ونخشى أن يهزمنا الثنائى الخبيث الفقــر,, و تزايد السكان .

كلنا نعلم ــ فى قرارة نفوسنا ــ أن الصناعة الناشئة فى مصر لن تستطيع أن تنافس النمور فى التصدير للعالم - فى هذا الجيل على الأقل - فبصراحة لا توجد مقوماتها بعد, وأهمها العامل الفنى والكادر الصناعى الماهر بأعداد وأداء يمكنها منافسة العالم الخارجى فى زمن حرية التجارة القادم.
إذن ما هو الحل ....
الحل الذى يجب أن يعطينا الآتى
* يمنحنا مساحات عظيمة من الأرض المنزرعة التى يمكن أن يتفوق فيها الفلاح المصرى المحترف المسلح بخبرة آلاف السنين * يستوعب نسبة كبيره من الشباب العاطل بالقرى - وأكرر القرى ــ والمدن ، ويخفف من الكثافة الهائلة بالوادى.
* يعطى مصر الفرصة لإنشاء الصناعة الاساسيه التى يمكن أن تتفوق فيها وهى الصناعات الزراعية.
* لا يطالبنا بدفع أموال طائلة لا قبل لنا أو لحكومتنا حاليا.
الحل هو واد جديد ....

فمصر كما نعلم بها مساحة تصلح للاستصلاح أضعاف كثيرة للمنزرعة حاليا ، ولكن تبرز هنا مشكله المياه. فقد تبين أن المياه الجوفية تحت الصحراء لن تفى بزراعة مساحات شاسعة بتكلفة اقتصادية (والوادى الجديد أقرب مثل).


تبقى مياه النيل... فمصر تستهلك تقريبا حصتها من مياه النيل بالكامل ، ولا يوجد فائض بكميه معقولة يمكن ضخه فىالصحارى ، والسبب فى ذلك أن 95% من الملايين الستة من الأفدنه المزروعة حاليا تروى بطريقة بدائية تسمى الغمر وهى أن تغمر الأرض بالكامل بالمياه بعمق حوالى 10سم مياه ليشرب منها النبات أقل القليل ويفقد الباقى بالبخر أو التسرب الى المصارف حيث يعاد رفعها ثانية الى النيل أوالبحيرات بمحطات صرف تكلفنا الكثير .
ولكى يمكن توفير كميات حقيقية من مياه النيل يلزم تغيير نظام الرى فى الأرض القديمة الى نظام الرى بالرش أو بالتنقيط , وهذا يتكلف حوالى 5 آلاف جنيه للفدان،بخلاف تكلفة محطات الضغط والصيانة السنوية, وهو المبلغ الذى يرفض أن يدفعه الفلاح طالما أن مياه الرى مجانية، ولا تستطيع أن تدفعه الحكومة لكامل مساحة مصر المزروعة (حوالى 50 مليار جنيه بالأعمال الصناعية المطلوبة)، ولكى يكتمل تعقـــــد الصورة لم تستطع الحكومة فرض تسعير مياه الرى للفلاح ، أو حتى مجرد اقتراحه فنتيجة هذا الأمر معروفه.
الحل يكمن فى المشروع المقترح التالى :
* يوجد بغرب الوادى وبطوله بالكامل تقريبا, أراض ملاصقة للأرض الزراعية القديمة , يتراوح عرضها بين 5 و 50كم ,
منبسطة وصالحه للاستصلاح ،وتصل مساحاتها الى ملايينلافدنة - كل ما تحتاج إليه .. مياه الرى ، والبنيه الأساسية.

* يتم تقسيم هذه الأقاليم الى مناطق بمساحات كبرى ، وتطرح هذه المساحات للإيجار لمدة 99 عاما فى مزايدات عالميه لكبار الشركات العالمية والمستثمرين بكافة جنسياتهم, وفى مقدمتهم الشركات المصرية والمستثمرين المصريين, و بالشروط الآتية:
- للحصول على المقنن المائى اللازم لزراعة منطقه ما ، يلتزم المستثمر بتنفيذ تطوير الرى لمنطقة من الوادى القديم ملاصقة لمنطقته ــ أو على الأقل سداد قيمته للحكومة المصرية ــ ، ولا يتم إطلاق المياه فى ترعه الجديدة ومحطاته إلا بعد تنفيذ تطوير الرى فى المنطقة القديمة وتحقيق الوفر المتوقع فى مياه الرى.

- يقوم المستثمر باستصلاح واستزراع منطقته بمعرفته وعلى حسابه ,وذلك بالاستعانة بمن يراه من المصريين أفرادا وشركات بما فى ذلك إنشاء الطرق والترع وقرى جديدة لاسكان العاملين فى هذا المشروع , ويقوم بتسويق منتجاته الزراعية والمصنعة بمعرفته ولحسابه طوال مدة التعاقد.

يدفع المستثمر إيجارا سنويا للحكومة المصرية , وهو أعلى سعر تم عرضه فى المزايدة.

- مدة التعاقد 99 سنه ، يتم بعدها تسليم الأراضىوالمنشآت والمرافق سليمة للحكومة المصري.


- تضمن الحكومة المصرية جدية واستكمال مدة التعاقد فى بروتوكول مؤيد من حكومات الولايات المتحدة والاتحاد الاوروبى واليابان , كضمان للشركات المتعاقدة فى هذا المشروع عن المصروفات الأولية الكبيرة التى ستتكبدها قبل بدء الانتفاع بالأراضي المستصلحة.

إن هذا المشروع ليس خيالا ، بل هو أصلح مشروع عملى سبق تنفيذه بنجاح فى مصر-على مصغر- فى مناطق كوم امبو "تأسيس وادى كوم امبو ومصنع السكر" , وفى غرب سمالوط "مشروع الشركة الإيطالية", وبه قد تحدث مصر ثوره حقيقية فى عالم التنمية ، وأملي أن يناقشه المختصون ، وأن يتبناه المفكرون والمخلصون من أبناء هذا البلد سواء فى السلطة أو خارجها.
مصر على مر التاريخ عندما تنهض للحرب, تنهض مزمجرة وتنتصر, وانبل واشرف الحروب اليوم هى الحرب ضد الفقر والبطالة والجوع, وواجبنا الآن خوضها, وإلا كيف سنطعم ونبنى مساكن وملاعب لملايين من أطفالنا المصريين القادمين.

إن هذا المشروع ليس حلما, فقد ننجح فى تحويله الى حقيقة ،
ونضيف لبلدنا بلدا آخر.



هناك 7 تعليقات:

  1. واللله ده برنامج انتخابى انا افتخر انى انا قراته وربنا يكثر من امثالك وبدعو الله ان كل مرشح لمجلس الشعب يكون مثلك من طالب بكلية الالسن بيحب مصر

    ردحذف
  2. اسماء المؤيدين لبرنامجي الأنتخابي على الفيس بوك
    بتاريخ 17/8/2010
    Nachoua Ihab Donia Badrakhan Ahmed
    Khaled Amir Latif Peter Gamil محسن غالى Mohammed Hussien عمرو بركات Samy Harak Eslam Khallaf Alla صاصا Jesuit Elham Elghandour Fahmy Nadeem Islam Shousha Mohamed Elhelbawy Abdelilah Bouhmala Krm Mohb Hesham Hassan Tarik Salama No Cry Yasser Afifi Sherif Helmy Riad Ramzy Eltawil Cairo University
    Next

    ردحذف
  3. تعليقات الأعلان عن الترشيح على الفيس بوك

    عزة سليمان مرشحة مستقلة لمجلس الشعب 2010:
    البرنامج الأنتخابي للترشيح لمجلس الشعب 2010
    azzasoliman.blogspot.com
    17 August at 00:35 · Comment ·LikeUnlike · ShareNachoua Ihab, Donia Badrakhan, Ahmed Khaled and 20 others like this.
    Ramzy Eltawil الله يوفقك .. معك فى أى خطوات تمهيدية و دعائية .
    17 August at 00:42 · LikeUnlike · Azza Soliman اشكرك جدا
    17 August at 00:43 · LikeUnlike · Hamou Lyes I believe that would be very hard for a woman in an Arab contry to be free candidate in legislative.Good courage and a success wishes you.
    17 August at 00:52 · LikeUnlike · Hesham Hassan بالتوفيق ان شاء اللة
    17 August at 00:53 · LikeUnlike · Hussein Hashem كلام خيالى للأسف ولن تحصلى إلا على بعض أصوات أصدقاءك على الفيسبوك الذين يسكنون فى نفس الدائرة وستدخلين حروبا لا قبل لك بها و لن تنالى منها إلا الصداع والإتهام بالعمالة و إنك تعملين على أجندة مشبوهة
    وأنا رأيى أن تكتفى بالكتابة من آن لآخر وقاي...ة لك من باب إن فتح فإنه لن يغلق. تحياتى وتقديرى
    See more
    17 August at 00:54 · LikeUnlike · Shawky Girgis Mabrook mo2adaman Ya 3azza
    17 August at 00:55 · LikeUnlike · Tarik Salama الاستاذة عزة،
    أهنيكي على الخطوة الإيجابية، تمنياتي بالتوفيق .
    17 August at 00:58 · LikeUnlike · Samouel السموأل Rajji الدولة لا تتحدد بالدين وانما بتوجهاتها السياسية
    17 August at 01:01 · LikeUnlike · Tarik Salama كما اقترح أن توحدي الصور في جميع المواقع والأفيشات ، حيث أن الناخب المصري -للاسف - يتذكر الشكل وليس الكلام أو الإسم ...
    17 August at 01:02 · LikeUnlike · Krm Mohb ربنا يوفقك خطوة شجاعة
    17 August at 01:07 · LikeUnlike · Hamou Lyes Koul el taoufik ,oi enasr ala el dyaba..
    17 August at 01:10 · LikeUnlike · Hanan Kamal ربنا معاكي : عاوزين نواب للشعب بيفهموا
    17 August at 01:28 · LikeUnlike · Mohamed Mahmoud انا قريت البرنامج الانتخابى بتاعك ولفت نظرى كلمة فى الجمله ديه • منع دعاة التعصب الديني من الطرفين من نشر فكرهم (((المتخلف))) ومحاولة شق وحدة المصريين من استغلال منابر الاعلام واساءة استعمال الدين للتأثير على المصريين الطيبين ومنعهم من ن...شر سموهم في عقول أولادنا.

    الكلمة اللى مابين قوسي هى المتخلف ولا المختلف ؟؟ .. وشئ تانى قوليلى هو المشاريع اللى والحلول اللى قولتيها تفتكرى محدش قدمها قبلك؟ وتفتكرى ان شاء الله لو حصلت معجزة من السما ودخلتى المجلس انهم هيسبوكى تعملى كدة؟ .. للاسف الشديد احنا بيسيطر علينا كيان صهيونى اهدافو تدمير مصر من الناحيه العلميه والاقتصاديه والسياسيه والدنيه كمان
    ولعلمك نجحو بنسبه كبيرة اوى فى (تفريغ) اغلب الناس من جوة .. الا من رحم ربى .. بتمنى ليكى التوفيق
    See more
    17 August at 01:44 · LikeUnlike · 1 person
    Loading...
    · Ahmed Mostafa

    ردحذف
  4. برنامج مدروس ومهم وشامل وفى حب مصر ،،، لكن وآه من لكن نحن فى وطن يحكمه فرعون كفرعون موسى ،، يكاد لسان حاله ينطق بما نطق به هذا الفرعون قبل ان يغرقه الله فى اليم ،، قال ويقول كما جاء فى القرآن الكريم ،، لآ اريكم إلا ما أرى ولآ أهديكم إلا سبيل الرشاد ،، ويكاد لسانه ينطق ،، انا ربكم الأعلى ،،حيث قال فى يوم اغبر تعلقا على فشل حملة تحيد النسل وامام مثقفى مصر فى معرض من معارض الكتاب التى كان يحرص على حضورها ثم اقلع عنها قال : هوه انا حأجيب لكم منين ونسى ان الرزاق هو الله والم تسمعى يوسف والى عندما قال نحن سكرتاريه للرئيس ،، وهو من كان فى الحزب المنيل على عينه قبل ان ينزوى الى الظل بعد ان ساهم فى خراب مصر يا أختاه لك الله وارجو ان تحققى برنامجك فى ظل هذا النظام ده لو سمحوا لك بالنجاح فى الإنتخابات المزورة سلفا

    ردحذف
  5. أتمنى أن يلقى مشروعك إستجابة من المسئولين وحتى لو لم يحالفك الحظ بالفوز بمقعد فى المجلس أتمنى أن تظلى وراء هذا المشروع عله يتحقق يوم ما، أتمنى لك التوفيق .

    ردحذف
  6. ربنا معاكي بجد نفسي يكون عندنا مجلس شعب بيحترم عقول المصريين مجلس شعب فيه صفوه الصفوه من المتعلمين مش الحاصلين علي الابتدائيه والاعداديه
    بجد برنامج رائع ربنا يوفقك وماتبصيش للي بيحبطوكي ويقولو انك هيتقال عليكي عميله واللي بيقولو ان الصهاينه بيحاولو يدمرونا وعايشين كل حياتهم علي المؤامره وان كل الناس بتخطط عشان تدمر مصر (ربنا يرحمنا منهم)لو بصسنا للكلام دا عملانا ماهنتقدم خطوه واحده

    انا مش من دايرتك بس ان شاء الله مستعد اساعدك في حملتك عالنت وانشر مدونتك اللي فيها برنامجك وربنا معاكي في ارجاع عصر الجمال والحب والنهضه لمصر

    من مصري وبيفتخر بمصريته
    محمد احمد

    ردحذف
  7. انا والله بكل الحب انتخب هذا المراء
    لان هذال المرا هى قادره على فعل المعجزات انا مراد محمد من روض الفرج 6 شارع بداع
    انا من 15 سنه بنتخب الرجال ومفيش فيده بس يا رب حد يقرا هذا التعلق انا مستعد فى اى وقت اكون بجوار هذا المرا حتى يكون مستقبل البلد افضل بدون اى مقبل
    هذا رقام التلفون يا رب حدا يكون قرا هذا التعلق
    فى فى الخدمه بدون اى مقبل 0148632858

    ردحذف